obiteljPripremni dokument za narednu izvanrednu Biskupsku sinodu o obitelji koja će se održati od 5. do 19. listopada u Vatikanu odražava zdravstveno stanje današnje obitelji

 

Instrumentum laboris, pripremni dokument za narednu izvanrednu Biskupsku sinodu o obitelji, na 77 stranica donosi izazove što ih proživljava današnja obitelj. Dokument je sažetak odgovora na 39 pitanja pristiglih od 114 biskupskih konferencija svijeta i još 800 od pojedinačnih osoba, udruga ili biskupija. Proizlazi da je obitelj doista temeljna stanica društva, ali u krizi. Razbijena je, obeshrabrena, zbrkana, nedovoljno pripremljena. Ipak ima i znakova nade tamo gdje se pristup Crkvi prema onima koji žive u neredovitim situacijama ne doživljava kao isključujući nego uključujući.
Razmišljanja su prikupljena u tri glavne teme.
101225732aPrva tema nosi naslov Komunikacija evanđelja obitelji danas. Dokument iznosi raširenu poteškoću shvaćanja prirodnog zakona koji je temelj supružničke dimenzije između muškarca i žene, s rizikom rodne teorije i slabljenja bračnog saveza “za uvijek”. Navodi se i prihvaćanje poligamije ili odbacivanje supružnika, rastava, suživot i kontracepcija. Uz to se susreće i privatiziranje obitelji, čime se poništava njezina uloga temeljne stanice društva. Odatle zahtjev da države zaštite obitelji i njihovu ulogu društvenih subjekata u svim kontekstima, potreba da se ojača njezina veza sa župama ili s drugim crkvenim stvarnostima koje će dati sadržaj “obitelji obitelji”, potreba trajne formacije za obitelji u krizi, osobito tamo gdje ima obiteljskog nasilja. Potrebno je “liječiti rane i ukloniti njihove uzroke”, čitamo, da se ne dopusti porast zlostavljanja, nasilja i napuštenosti.
U drugoj se temi govori o obitelji pred njezinim kritičnostima i novim izazovima. Taj dio dokumenta sadrži snažne naglaske. Ukazuje na slabost očinske figure, na rascjepkanost obitelji zbog razvoda i rastava, trgovinu djecom, drogu, alkoholizam, ovisnost o kockanju, o društvenim mrežama, što priječi dijalog i krade vrijeme izgrađivanju međusobnih odnosa. Dokument ističe i utjecaj rada na obiteljski život: dugotrajno radno vrijeme, nesigurnost radnih mjesta, dugotrajno putovanje na posao, nepostojanje nedjeljnog odmora. Sve su to prepreke za ostanak u obitelji. Ima i drugih kritičnih točaka: migracije, siromaštvo, konzumerizam, rat, društvene bolesti, kao što je AIDS. Spominju se i različitosti u bogoštovlju među supružnicima, iz čega proizlazi poteškoća u odgajanju djece. Ne krije se da su čimbenici krize i “značajan gubitak moralne vjerodostojnosti”, “protusvjedočanstva u Crkvi”, među kojima su i seksualni skandali, pedofilija te nedosljednost svećenika koji žive u očitom bogatstvu.
Puno je prostora dano neregularnim situacijama. Velik broj odgovora usmjereno je na rastavljene i ponovno vjenčane osobe. Općenito se ističe da veliki broj njih živi bezbrižno u tim situacijama i da nisu zainteresirani za primanje sakramenata. Mnogi se, međutim, smatraju odbačenima jer im je zabranjeno pristupati sakramentima, što osjećaju kao kaznu, pa se u njima se javlja “mentalitet zahtijevanja” sakramenata. Neke biskupske konferencije traže nova sredstva kako bi se otvorila mogućnost za provođenje “milosrđa, blagosti i oprosta” prema novim obiteljskim zajednicama. Potvrđuje se, međutim, da druga rješenja – kao ona u Pravoslavnim crkvama – ne uklanjaju problem razvoda. Glede prijedloga pristiglih sa više strana da se pojednostavi postupak za proglašenje ženidbe ništavnom, u dokumentu se poziva na opreznost, kako bi se izbjegle nepravde i greške i kako se ne bi hranila misao o katoličkom razvodu. Predlaže se, međutim, da se vodi briga o odgovarajućoj pripravi za brak uz pomoć stručnih osoba i da se obiteljskom pastoralu pristupi cjelovito.
Dokument u biti naglašava da za teške situacije Crkva ne smije poprimati stav suca koji osuđuje, nego majke koja prihvaća svoju djecu, te ističe kako to što ne mogu pristupiti sakramentima ne znači isključenost iz kršćanskog života i iz odnosa s Bogom.
Kada je riječ o istospolnim zajednicama, sve su se biskupske konferencije usprotivile uvođenju zakonodavstva koje bi omogućilo takve zajednice. No traži se stav poštovanja a ne osude tih osoba, te se ističe nedostatak pastoralnih programa. Odgovori u dokumentu se izjašnjavaju protiv zakonodavstva koje bi omogućilo usvajanje djece od strane osoba u istospolnim zajednicama, jer se time dovodi u pitanje dobrobit djeteta koje treba majku i oca. No napominje se da ako takve osobe traže krštenje za dijete, Crkva treba prihvatiti takvu molbu sa skrbi, nježnošću i brižnošću.

obiteljU trećem dijelu dokumenta predstavljene su tematike vezane uz otvorenost životu i odgojnu odgovornost. Ustvrđuje se kako supružnici malo poznaju crkveni nauk o otvorenosti životu i često ga se smatra smetnjom bračnom paru. Odatle i postojeća zbrka u korištenju kontracepcijskih sredstava i prirodnih metoda reguliranja plodnosti. Ove posljednje obično se smatraju neučinkovitima, pa bi ih zato trebalo opet predstavljati, u suradnji sa znanstvenim centrima. Toj bi temi trebalo dati više prostora i u formaciji svećenika, koji su često nepripremljeni. I u suočavanju s rodnom ideologijom, koja postaje sve prodornija, od Crkve se traži jasnoća a ne općenite osude. Glede prenošenja vjere u obitelji – osobito kada roditelji u crkveno neregularnim situacijama traže sakramente za svoju djecu – traži se prihvaćanje bez predrasuda, jer su često djeca evangelizatori roditelja, kao i s ciljem da djeca shvate kako su neregularne situacije, a ne osobe.
To je osnova zajedničkog rada što očekuje predsjednike biskupskih konferencija svijeta koji će se okupiti na narednoj izvanrednoj sinodi. Što će iz nje proizići? Čini se kako je jasno da će to biti samo početak dubokog promišljanja o obitelji, koje će svoje rezultate ponuditi u listopadu 2015. na drugoj sinodi na tu temu.
Usporedo s tiskovnom konferencijom 26. lipnja, tijekom intervjua koji je prenio Radio Vatikan uvjerljivi ključ iščitavanja dali su Anna i Alberto Friso, odgovorni za Nove obitelji Pokreta fokolara i članovi Papinskog vijeća za obitelj: “Sinodu gledamo kao povijesni čin ljubavi Crkve u trenutku kada prevladava individualizam. To je velika poruka povjerenja i nade ne samo za kršćansku antropologiju”. Značajna novost dokumenta je što pokazuje milosrdno lice Crkve koja shvaća patnje obitelji i osvjetljuje ih Evanđeljem dobrodošlice i uključenosti, istaknuli su dodavši: “Pomoći da ljudi shvate kako Bog svakoga ljubi neizmjerno, u bilo kojoj situaciji se našao, to je navještaj koji moramo i možemo prenijeti svima”.

Print Friendly, PDF & Email